Kategorie

cammy autokreacja

Jak nas widzą inni ludzie, czyli o sile autoprezentacji

Moda to niezwykle interesujące zjawisko, które można definiować na różne sposoby. Pod pojęciem mody kryje się nie tylko zewnętrzna warstwa człowieka, ale jest to zdecydowanie głębsza kategoria. Z uwagi na to, że moda łączy się ze wszystkimi dziedzinami życia, wpływa na każdego człowieka. Jak powiedział Jean-Paule Fargue „kto przechodzi obok mody, przechodzi obok życia”.

Czym jest moda?

Moda nie bierze się jednak znikąd, oddziałują na nią obecne zjawiska społeczne i kulturowe. Kształtuje ją psychologia, marketing, sztuka, a nawet filozofia. Życie według tradycji i obyczajów z poprzednich stuleci było znacznie bardziej wyrazistym drogowskazem dla jednostek. Człowiek decydował się na ten sam styl życia co jego przodkowie, ubierał się w podobny sposób, używał tych samych przedmiotów, a jego jedynym wzorcem była przeszłość, na której budował swój teraźniejszy plan życia. Obecnie w społeczeństwie próżno szukać jednej tradycji. Monofonia jednego obyczaju, została zastąpiona polifonią wzorców, czyli zmieniającymi się w zaskakującym tempie trendami. To, co odróżnia tradycję od mody, to trwałość. Tradycja jest nieodmienna i jednostajna, moda natomiast cechuje się ciągłą zmiennością i rozmaitością. Wobec tego próżno szukać stałej uniformizacji gustów czy zachowań. Moda obejmuje jednak wszystkich i każdego z osobna, możesz się na to oburzać, możesz twierdzić że moda nie jest dla Ciebie, ale może warto zastanowić się nad tym, że to jaka jesteś, co czujesz i myślisz, inne osoby odbierają również na poziomie niewerbalnym.

Czym jest autoprezentacja?

Uwierz mi – autoprezentacja, podobnie jak moda, istnieje dosłownie wszędzie i każdy pozostaje pod jej wpływem. Każdego dnia stając przed lustrem widzimy siebie, ale w pierwszej chwili nie dostrzegamy całego wachlarza cech charakteru, temperamentu, usposobienia, którymi faktycznie dysponujemy. To samo dzieje się, kiedy stajemy przed drugą osobą. Zdaniem prof. Alexandra Todorova z Princeton University wystarczy 1/10 sekundy, byśmy do nowo poznanej osoby poczuli sympatię bądź niechęć. Pierwszym punktem, który odruchowo zostaje włączony w naszym umyśle jest analiza powierzchowności, czyli tego, jak dana jednostka wygląda i kogo ewentualnie może reprezentować. Warto jednak mieć świadomość, że pierwsze wrażenie bywa mylące, ponieważ część tego co pokazujemy światu, bywa w sprzeczności z tym, jakimi ludźmi jesteśmy naprawdę…

  1. Marynarka w paski / 2. Czerwone cygaretki /3. Okulary przeciwsłoneczne / 4. Trampki Converse

Jak postrzegają nas inni ludzie?

A więc, istotnym pytaniem, które z całą pewnością zadaje sobie każdy z nas jest – jak postrzegają nas inni ludzie? Czy nasz wizerunek w oczach koleżanki z pracy odpowiada temu co byśmy chcieli? A jak widzi nas nasz ukochany? Antonina Samecka, autorka książki „Modoterapia”, uważa, że strój potrafi odmienić rzeczywistość i proponuje pewien eksperyment – odwiedź to samo miejsce w dwóch różnych wcieleniach (ubrana w sposób niedbały i elegancki), a potem zwróć uwagę na osoby w Twoim otoczeniu. Z pewnością będziesz zaskoczona ich odmiennym traktowaniem Ciebie. Ubrania są dla drugiej osoby niczym otwarty komunikat, który daje sygnał w jaki sposób powinnaś być postrzegana. Ostateczna decyzja należy jednak do Ciebie, możesz to całkowicie zignorować, albo mieć tego świadomość i w odpowiedni sposób wpływać na ocenę własnego wizerunku. W końcu strój „mówi” kim w danym momencie jesteś. Tym bardziej, że według badań wynika, iż na podstawie stroju druga osoba jest w stanie podać cechy charakteru w odniesieniu do ponad 70% kobiet. Strój bardzo często decyduje o dalszym losie jednostki, ponieważ osobom atrakcyjnie wyglądającym przypisuje się wyższą inteligencję i zdolności przywódcze. Myślę, że warto to wykorzystać!


1. Biała koszula / 2. Spodnie materiałowe / 3. Okulary przeciwsłoneczne /4. Torebka Guess

Fot.: Autorstwa Kamili Mraz