Kategorie

Buty - zasady reklamacji

Reklamacja obuwia – poznaj prawa konsumenta

Klienci często skarżą się na problemy związane z reklamacją obuwia. Nierzadko związane jest to z tym, że nie znają swoich praw. Sprzedawcy, wykorzystując ich nieświadomość, wprowadzają składających reklamację w błąd, tak aby korzyść była po stronie przedsiębiorstw. Jak uodpornić się na to i skutecznie ubiegać się o reklamację? Przygotowaliśmy dla Was kilka niezbędnych informacji.

Reklamacja butów – zasady

Najpierw sprawdź, czy z reklamacją lepiej wystąpić przeciwko sprzedawcy czy producentowi. Ważny jest także określony termin na złożenie roszczenia. Jeśli jest to reklamacja u producenta, wtedy powołujemy się na gwarancję przyznaną przez producenta obuwia, która została nadana podczas zakupu. Jej zasady, czas trwania oraz sytuacje, kiedy można dokonać reklamacji, określa dokument gwarancyjny dołączony do butów w trakcie ich nabycia. Podczas reklamacji u sprzedawcy obuwia, powołujemy się na rękojmię za wady towaru, czyli reklamację z tytułu Ustawy o prawach konsumenta. Jest ona korzystniejsza dla klienta, gdyż wszystkie warunki określone są prawnie i żaden sprzedawca nie może ich zmienić.

Jaki okres na reklamację?

Prawo do skorzystania z rękojmi za wady towaru przysługuje przez 2 lata od zakupu, w przypadku gwarancji jest ono określone przez producenta. Jeśli wada ujawni się w terminie do roku od dnia wydania obuwia, można sądzić, że wada istniała w chwili wydania. Jeśli minie termin, konieczne będzie udowodnienie, że towar był wadliwy w chwili sprzedaży. W przypadku złożenia reklamacji z tytułu rękojmi za wady towaru, nie jest konieczne posiadanie paragonu, ważne, aby udowodnić, że dany produkt był kupiony w danym sklepie, np. poprzez wydruk z płatności kartą.

Skorzystaj z ostatnich dni wyprzedaży:

Co podlega reklamacji w przypadku obuwia?

Ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie kodeksu cywilnego mówi o odpowiedzialności sprzedawcy, jeżeli towar konsumpcyjny jest niezgodny z umową. Rozszerza to nieco definicję, gdyż wcześniej ujmowała ona jedynie wady towaru. Kiedy nabyte obuwie jest niezgodnie z umową? W sytuacji, gdy: nie nadaje się do celów, do jakich jest używane (np. buty do biegania w rzeczywistości nie nadają się do tego sportu), właściwości obuwia nie odzwierciedlają tych, które powinny cechować dany towar (np. buty powinny amortyzować stopę, kiedy w rzeczywistości nie ma żadnej amortyzacji), zostało nieprawidłowo zmontowane przez producenta (np. odkleja się podeszwa po niedługim czasie użytkowania).

Prawa konsumenta – czego możemy żądać na podstawie reklamacji?

Od 2015 roku są nowe zasady reklamacji, które zostały zmienione z korzyścią dla klienta. Na podstawie reklamacji mamy prawo żądać: nieodpłatnej naprawy uszkodzonego obuwia, wymiana butów, obniżenia ceny lub odstąpienia od umowy, czyli zwrotu pieniędzy. Tutaj w sposób szczególny uwidacznia się zmiana w stosunku do poprzedniego stanu prawnego: konsument może od razu zażądać jednego z powyższych rozwiązań. Wcześniej należało najpierw ubiegać się o naprawę lub wymianę, a jeśli naprawa okazała się nieskuteczna (lub nowa para butów miała tę samą wadę), można było żądać częściowego lub całkowitego zwrotu kosztów.

Odmowa reklamacji, odwołanie od decyzji

W przypadku gwarancji terminy reklamacji określa producent w dokumencie gwarancyjnym, natomiast w razie niezgodności towaru z umową, terminy określone są w ustawie. Zgodnie z nimi, należy poczekać 14 dni na odpowiedź przedsiębiorcy. Jeśli po zgłoszeniu reklamacji sprzedawca nie wypowie się w tym okresie, przyjmuje się, że zaakceptował żądanie klienta. W przypadku odrzucenia reklamacji można udać się do rzecznika praw konsumentów albo dochodzić zadośćuczynienia na drodze sądowej. Warto wcześniej spróbować jeszcze odwołać się od decyzji reklamacyjnej, pisząc własnoręcznie krótkie pismo do producenta lub sprzedawcy.

Sprawdź nasze propozycje modnych butów:

Fot.: Shutterstock